pdd-nosPDD-NOS

Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified. Kinderen zijn meestal 3 tot 4 jaar oud voordat ze voldoende symptomen voor een diagnose vertonen. Er is geen vastgesteld patroon van symptomen of tekenen bij kinderen met PDD-NOS. Kinderen met PDD-NOS kunnen enkele van de volgende kenmerken vertonen:

Sociaal en emotioneel

  • Slechte sociale vaardigheden
  • Ervaar moeilijkheden bij het betekenisvol omgaan met elkaar
  • Terughoudend om oogcontact te geven
  • Lijkt gebrek aan verlangen om activiteiten met anderen te delen
  • Geeft er de voorkeur aan alleen te zijn
  • Misschien wil je vrienden maken, maar weet niet hoe
  • Gebrek aan begrip van problemen vanuit het standpunt van iemand anders – sociale empathie
  • Moeilijk begrijpen dat andere mensen hun eigen overtuigingen, verlangens en intenties hebben, die hun gedrag sturen.
  • Moeilijk om bochten te nemen en / of te delen met leeftijdsgenoten
  • Moeite om onderscheid te maken tussen bekende en onbekende mensen
  • Kan onbedoeld agressief zijn in een poging om sociaal te zijn
  • Is beperkt in hun spelvaardigheden en kan gefixeerd raken op alleen spelen met specifiek speelgoed op een bepaalde manier
  • Heeft slechte fantasierijke speelvaardigheden
  • Heeft een laag zelfbeeld

Taal en communicatie

  • Moeite met het begrijpen of gebruiken van geschikte vormen van communicatie, waaronder verbale taal, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking, stemgeluid en gebaren
  • Moeilijkheden met het ontwikkelen en begrijpen van andere vormen van communicatie, zoals gebarensystemen of beeldgebaseerde systemen.
  • Beperkte of geen spraak en / of gebrek aan typische communicatieve gebaren
  • Kinderen met PDD-NOS nemen de taal vaak letterlijk en begrijpen het niet wanneer iemand een grap maakt of sarcastisch is
  • Spraak kan zich in verschillende mate ontwikkelen, maar ontwikkelt zich zelden tot een leeftijdgeschikt niveau van bekwaamheid
  • Levert niet altijd duidelijk wensen, zorgen of angsten, of beantwoord vragen op een betrouwbare manier

Sensorische verwerking

  • Kan grote moeite hebben met het verwerken van informatie die is ontvangen van zintuigen (zoals aanraking, geluid, visuele informatie)
  • Overgevoelig voor de omgeving en niet in staat om irrelevante stimuli uit te filteren
  • Lijkt misschien sommige geluiden te negeren maar reageert te veel op andere geluiden
  • Kan aandachtig focussen op de kleine visuele details van muren, meubels, objecten, prenten, foto’s of lichaamsdelen zonder het hele plaatje te zien
  • Kan intense interesse tonen in lichte of glanzende reflecterende oppervlakken (bijv. Kan licht door de vingers filteren of naar lampen of reflecties in een bril staren of kijk hoe water naar beneden door het kanaal gaat)
  • Kunnen verkennen door te ruiken of tegen voorwerpen, mensen en oppervlakken te praten

Aanpassing aan de omgeving

  • Heeft moeite om nieuwe informatie te interpreteren en verwerken.
  • Kleine veranderingen in routine, activiteit of omgeving kunnen stress en angst veroorzaken
  • Heeft moeite met het omgaan met verandering
  • Ontwikkelt routines en rituelen en kan gedurende lange perioden bij hen blijven betrokken of boos zijn als ze worden onderbroken
  • Zijn vaak heel perfectionistisch ingesteld

Cognitieve

  • Kan leerproblemen hebben
  • Kan een slechte herinnering en aandacht overspannen waardoor het moeilijk is om door te gaan met activiteiten
  • Vereist herhaling van instructies of aanwijzingen en het kan enige tijd kosten om te verwerken voordat u reageert of handelt
  • Kan moeite hebben met het begrijpen van concepten zoals beurten nemen, delen of hoe in spelsituaties te komen

Overeenkomsten van kinderen met PDD-NOS:

  • Slecht begrip van de conventies van sociale interactie
  • Onvolwassen speelvaardigheden / interesses
  • Bestand tegen verandering en erg stijf in routine
  • Slechte non-verbale communicatie
  • Slecht begrip van instructies, vragen en / of grappen
  • Moeilijkheden met fijne en grove motoriek
  • Moeilijkheden om toegang te krijgen met andere kinderen
  • Slechte gespreksvaardigheden en kan te veel of te weinig praten
  • Slechte ‘luister’-vaardigheden, ondanks een intact gehoor
  • Het valt niet op dat andere mensen niet geïnteresseerd zijn in wat ze zeggen
  • Vindt het moeilijk om de non-verbale taal / aanwijzingen van anderen (zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren en / of lichaamsbewegingen) of de regels van sociaal gedrag te begrijpen