Door Amy Norton

HealthDay Reporter

DINSDAG 26 FEBRUARI (HealthDay News) – Voor kinderen met autismekunnen getrainde honden niet alleen een harige vriend bieden, maar ook een aantal therapeutische voordelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.

Er is een “substantieel aantal bewijzen” dat honden optreden als “sociale katalysatoren” en zelfs volwassenen aanmoedigen om een ​​beetje vriendelijker voor elkaar te zijn, zei senior onderzoeker Francesca Cirulli van het National Institute of Health in Rome, Italië. En de weinige studies die zich hebben gericht op kinderen met autisme suggereren dat hetzelfde geldt voor hen.

Mensen zijn zich al lang tot dieren gewend als een manier om te helpen met gezondheidsproblemen of handicaps – hetzij als onderdeel van de formele therapie of om dagelijkse hulp te bieden (zoals geleidehonden voor blinden).

In sommige gevallen worden ‘therapie’- of’ service’-honden in actie genomen om kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) te helpen – een groep ontwikkelingshersenaandoeningen die het vermogen van een kind om sociaal te communiceren en interactief te werken belemmeren.ASSs variëren van de ernstige gevallen van “klassiek” autisme tot de relatief milde vorm genaamd het Asperger-syndroom .

CONTINUE READING BELOW

YOU MIGHT LIKE

In de Verenigde Staten wordt geschat dat ongeveer één op de 88 kinderen een of andere vorm van autisme heeft.

Toch is er weinig onderzoek gedaan naar de vraag of getrainde honden deze kinderen daadwerkelijk ten goede komen. Het goede nieuws is dat het bestaande bewijs veelbelovend is, volgens de nieuwe beoordeling, gepubliceerd in het februari nummer van het Journal of Alternative andComplementary Medicine .

“Het is echter nog vroeg om definitieve conclusies te trekken”, zei Cirulli.

Het team van Cirulli vond met name zes gepubliceerde onderzoeken naar de effecten van honden op kinderen met een autismespectrumstoornis. Vier van hen keken naar therapiehonden – honden die therapeuten gebruiken tijdens formele sessies om kinderen te helpen zich te vestigen, zich te engageren en meer open te staan ​​voor communicatie.

Over het algemeen waren de onderzoeken positief, vonden Cirulli en haar collega’s.

In één onderzoek onder 22 kinderen waren kinderen bijvoorbeeld spraakzamer en sociaal betrokken tijdens therapiesessies waarbij een hond aanwezig was. In een andere studie, van 12 jongens, waren de kinderen minder agressief en lachten ze meer wanneer hun therapiesessie een hondgenoot was.